1987 – 1994: post Media

1987 – 1994: post Media en een nieuw begin
Dat was het startsein om weer eens flink te gaan oefenen met nieuw materiaal aan technische vaardigheden en uitzoeken van composities. Daarvoor is drummer Franc auf dem Brinke benaderd (zie: Drummer’s Initiative in Amsterdam. Zie ook: Drumdag 2017 in Estrado). De focus daar lag op studie van  Braziliaanse ritmes voor drums en percussie. Daarnaast is hard gewerkt aan de ontwikkeling van een ijzersterke techniek door het spelen van de vele Rudiments (zo’n 50 stuks), zeg maar de toolbox van de moderne drummer. Denk aan: D(ouble)- en S(ingle) S(troke) R(olls), Paradiddels, Flams, Drags etc. Het kunnen spelen van deze Rudiments is een vereiste om bestaande composities te leren begrijpen en vervolgens als drummer te kunnen toepassen in een band of bij het meespelen van backing tracks! Het is dan ook zaak dat dit behoort tot een vast oefenpatroon van de beginnende maar evenzo gevorderde drummer! Veel van deze Rudiments (zoals de DSR en SSR) hebben een lange ontwikkeltijd (variërend van één tot meerdere jaren). Wacht hier dus niet mee, zéker niet als je overweegt om professioneel te gaan drummen !!!!!! Het is de fundering voor je verdere spelontwikkeling en die technische basis dient daarvoor op de juiste wijze te worden ontwikkeld!

Overigens kun je bepaalde Rudiments ook goed gebruiken om je voeten te trainen op de wijze zoals je de handen ook ontwikkelt. Dat wordt nogal eens vergeten maar is net zo essentieel als de ontwikkeling van de handen. De eerder genoemde SSR en DSR zijn daarvoor perfect geschikt. De meeste drummers denken bij het gebruik van twee voeten direct aan een dubbele kickdrum  die gebruikt wordt in bv. de Metal. Niets is minder waar: De linkervoet kan bv. worden ingezet om allerlei HiHat partijen (gespeeld in kwarten, achtsten of zestienden) over te nemen van de rechterhand (dit geldt voor rechtshandige drummers) of zelfs helemaal unieke partijen te spelen zoals een 2-3 of 3-2 Claves partij zoals die in Salsa en overige Latijns-Amerikaanse muziek voorkomt (zie daarvoor Lucas van Merwijk en Horatio Hernandez). De rechter- en linkerhand komen daarmee vrij voor allerlei andere patroontjes op bv. Cowbell en Conga partijen, over onafhankelijkheid gesproken………! Voor de metal georiënteerde drummers die zestienden met voeten willen spelen bij snelheden van 200 BPM en meer, kan de Heel-Toe techniek een uitkomst zijn. Deze techniek – die vergelijkbaar is met de DSR – wordt ook veelvuldig door mij toegepast en is een uitkomst voor drummers die geen 200 BPM halen met een in zestienden gespeelde voetenpartij. In dat geval kun je volstaan met 100 BPM waarbij de Heel voor de Downbeat zorgt en de Toe zorgt voor de Upbeat en daarmee dus twee beats per voet en dus vier beats per tel. Nog leuker wordt het als je die techniek toepast met in Triplets gespeelde voeten partijen en in vieren gespeelde handen partijen. De volgende clip is opgenomen met een twinpedal gespeeld met Heel Toe techniek in triolen en sextolen @ 140 BPM: DSR Kick Sextolen @ 140 BPM

Van vele grote drummers zijn invloeden terug te vinden in mijn repertoire zoals:

  • David Garibaldi – The Code of Funk (ghost inc. met een aantal Tower of Power grooves);
  • Steve Gadd –  Transcription Book (‘s werelds meest opgenomen drummer en bedenker van
    tijdloze grooves als ”50 Ways to leave your Lover”);
  • Rick Latham – Advanced Funk Studies (ietwat gedateerd maar niettemin vol leerzame stukken en veel transcripties van te gekke grooves uit vervlogen tijden);
  • Rick Gratton – Rick’s Licks (drumlicks voor gevorderden);
  • Gary Chaffee – Lineair Drumming (ofwel alles na elkaar slaan);
  • Henrique C. D’almeidas: Brazilian Drumgrooves (prachtige symbiose van percussie en drums grooves);
  • Lucas van Merwijk – World Beat (2-3 & 3-2 Claves grooves in optima forma);
  • HORACIO “El NEGRO” HERNANDEZ: LATIJNS AMERIKAANS en de ONTWIKKELING van ULTIEME ONAFHANKELIJKHEID tussen HANDEN EN VOETEN;
  • Ted Reed – Syncopated (wie kent het niet……).

De boeken en les video’s van deze drummers zijn voor een groot deel bestudeerd en opgenomen in het repertoire en worden tijdens de lessen ook gebruikt als studie materiaal. Bovendien is dan ook goed te zien hoe andere gevestigde drummers omgaan met Rudiments en het gebruik in hun materiaal.

Andere invloeden uit vervlogen tijden zijn:

BUDDY RICH (met absolute en oneindige stip op nummer 1). Onnavolgbaar en uniek.

IAN PAICE (Deep Purple. Made in Japan is een drum meesterwerk).

NEAL PEART (Rush. Vooral de periode na de 1e drummer John Rutsey).

JEFF PORCARO (Toto. Tijdloze zeer herkenbare drumgrooves).

VINNY COLAIUTA (o.a. Zappa/ Sting. De drummer die gebroken ritmes en structuren laat klinken alsof het een boem-tsjak 4/4 ritme is.).

Een nog vele andere drummers die de moeite van het bestuderen waard zijn waaronder de nieuwe lichtingen jonge drummers zoals Matt Garsky  die opnieuw drum grenzen aan het verleggen zijn met ongekende snelheden en technische vaardigheden. YouTube is daarvoor een rijke bron van nieuw materiaal en kan de gevorderde drummer helpen bij het leren spelen van allerlei coole chops en licks. Cursisten van de Drumstudio krijgen op deze manier altijd het nieuwste en coolste op drumgebied voorgeschoteld.

 

2018 EDRUM.NL © ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN