OVER

Henk van der Neut
De oprichter van Drumstudio Harderwijk is een veelzijdige doorgewinterde drummer die thuis is in vele drum stijlen. Met een bijna 45-jarige actieve drumhistorie op zak heeft hij aan de basis gestaan als unieke oprichter van drumprojecten zoals:
Drumschool Beukeneut (1995 – 2008), Popschool Harderwijk (2008 – 2012) en tenslotte het huidige Drumstudio Harderwijk (2012 – heden) en is daarmee tevens de langst aanwezige aanbieder van Drum- en Percussielessen in Harderwijk en omgeving voor beginners t/m gevorderden en pro’s!

1974 – 1987: Het begin
Begonnen in 1974 als enthousiast amateur drummer in vele bandjes van Rock, Funk tot New Wave om in 1982 te belanden in een formatie (MEDIA) die zelfs een platencontract in de wacht sleepte bij CBS (Platenmaatschappij) en Warner (uitgeverij). Gedurende het 5-jarig bestaan van de band zijn talloze optredens in het hele land gegeven in grote zalen zoals Melkweg en Paradiso in Amsterdam en grote- en kleinere jongerencentra waarvan velen al weer lang geleden zijn verdwenen. Behalve de opvallende podiumpresentatie en eigentijdse New Wave composities, had de band een opvallende ritme set-up: naast akoestische drums liepen er bij veel composities ook één of twee drumcomputers mee. Voor de kenners: een apparaat van “Sequential Circuits” genaamd “Drumtracks” en een “TR808” van “Roland”. Daaraan gekoppeld via MIDI waren weer een aantal toetsen-instrumenten. Een technisch hoogstandje waar bands als ”KRAFTWERK” een puntje aan konden zuigen! Het leidde soms ook wel tot hilarische momenten, bv. als de netspanning op het podium teveel fluctueerde en de drummachines werden gereset midden in een nummer……..:-).  Gelukkig zijn de huidige apparaten daarvan gevrijwaard. Dat avontuur eindigde in 1987.

1987 – 1994: post Media en een nieuw begin
Dat was het startsein om weer eens flink te gaan oefenen met nieuw materiaal aan technische vaardigheden en uitzoeken van composities. Daarvoor is drummer Franc auf dem Brinke benaderd (zie: Drummer’s Initiative in Amsterdam. Zie ook: Drumdag 2017 in Estrado). De focus daar lag op studie van  Braziliaanse ritmes voor drums en percussie. Daarnaast is hard gewerkt aan de ontwikkeling van een ijzersterke techniek door het spelen van de vele Rudiments (zo’n 50 stuks), zeg maar de toolbox van de moderne drummer. Denk aan: D(ouble)- en S(ingle) S(troke) R(olls), Paradiddels, Flams, Drags etc. Het kunnen spelen van deze Rudiments is een vereiste om bestaande composities te leren begrijpen en vervolgens als drummer te kunnen toepassen in een band of bij het meespelen van backing tracks! Het is dan ook zaak dat dit behoort tot een vast oefenpatroon van de beginnende maar evenzo gevorderde drummer! Veel van deze Rudiments (zoals de DSR en SSR) hebben een lange ontwikkeltijd (variërend van één tot meerdere jaren). Wacht hier dus niet mee, zéker niet als je overweegt om professioneel te gaan drummen !!!!!! Het is de fundering voor je verdere spelontwikkeling en die technische basis dient daarvoor op de juiste wijze te worden ontwikkeld!

Overigens kun je bepaalde Rudiments ook goed gebruiken om je voeten te trainen op de wijze zoals je de handen ook ontwikkelt. Dat wordt nogal eens vergeten maar is net zo essentieel als de ontwikkeling van de handen. De eerder genoemde SSR en DSR zijn daarvoor perfect geschikt. De meeste drummers denken bij het gebruik van twee voeten direct aan een dubbele kickdrum  die gebruikt wordt in bv. de Metal. Niets is minder waar: De linkervoet kan bv. worden ingezet om allerlei HiHat partijen (gespeeld in kwarten, achtsten of zestienden) over te nemen van de rechterhand (dit geldt voor rechtshandige drummers) of zelfs helemaal unieke partijen te spelen zoals een 2-3 of 3-2 Claves partij zoals die in Salsa en overige Latijns-Amerikaanse muziek voorkomt (zie daarvoor Lucas van Merwijk en Horatio Hernandez). De rechter- en linkerhand komen daarmee vrij voor allerlei andere patroontjes op bv. Cowbell en Conga partijen, over onafhankelijkheid gesproken………! Voor de metal georiënteerde drummers die zestienden met voeten willen spelen bij snelheden van 200 BPM en meer, kan de Heel-Toe techniek een uitkomst zijn. Deze techniek – die vergelijkbaar is met de DSR – wordt ook veelvuldig door mij toegepast en is een uitkomst voor drummers die geen 200 BPM halen met een in zestienden gespeelde voetenpartij. In dat geval kun je volstaan met 100 BPM waarbij de Heel voor de Downbeat zorgt en de Toe zorgt voor de Upbeat en daarmee dus twee beats per voet en dus vier beats per tel. Nog leuker wordt het als je die techniek toepast met in Triplets gespeelde voeten partijen en in vieren gespeelde handen partijen. De volgende clip is opgenomen met een twinpedal gespeeld met Heel Toe techniek in triolen en sextolen @ 140 BPM: DSR Kick Sextolen @ 140 BPM

Van vele grote drummers zijn invloeden terug te vinden in mijn repertoire zoals:

  • David Garibaldi – The Code of Funk (ghost inc. met een aantal Tower of Power grooves);
  • Steve Gadd –  Transcription Book (‘s werelds meest opgenomen drummer en bedenker van
    tijdloze grooves als ”50 Ways to leave your Lover”);
  • Rick Latham – Advanced Funk Studies (ietwat gedateerd maar niettemin vol leerzame stukken en veel transcripties van te gekke grooves uit vervlogen tijden);
  • Rick Gratton – Rick’s Licks (drumlicks voor gevorderden);
  • Gary Chaffee – Lineair Drumming (ofwel alles na elkaar slaan);
  • Henrique C. D’almeidas: Brazilian Drumgrooves (prachtige symbiose van percussie en drums grooves);
  • Lucas van Merwijk – World Beat (2-3 & 3-2 Claves grooves in optima forma);
  • HORACIO “El NEGRO” HERNANDEZ: LATIJNS AMERIKAANS en de ONTWIKKELING van ULTIEME ONAFHANKELIJKHEID tussen HANDEN EN VOETEN;
  • Ted Reed – Syncopated (wie kent het niet……).

De boeken en les video’s van deze drummers zijn voor een groot deel bestudeerd en opgenomen in het repertoire en worden tijdens de lessen ook gebruikt als studie materiaal. Bovendien is dan ook goed te zien hoe andere gevestigde drummers omgaan met Rudiments en het gebruik in hun materiaal.

Andere invloeden uit vervlogen tijden zijn:

BUDDY RICH (met absolute en oneindige stip op nummer 1). Onnavolgbaar en uniek.

IAN PAICE (Deep Purple. Made in Japan is een drum meesterwerk).

NEAL PEART (Rush. Vooral de periode na de 1e drummer John Rutsey).

JEFF PORCARO (Toto. Tijdloze zeer herkenbare drumgrooves).

VINNY COLAIUTA (o.a. Zappa/ Sting. De drummer die gebroken ritmes en structuren laat klinken alsof het een boem-tsjak 4/4 ritme is.).

Een nog vele andere drummers die de moeite van het bestuderen waard zijn waaronder de nieuwe lichtingen jonge drummers zoals Matt Garsky  die opnieuw drum grenzen aan het verleggen zijn met ongekende snelheden en technische vaardigheden. YouTube is daarvoor een rijke bron van nieuw materiaal en kan de gevorderde drummer helpen bij het leren spelen van allerlei coole chops en licks. Cursisten van de Drumstudio krijgen op deze manier altijd het nieuwste en coolste op drumgebied voorgeschoteld.

1995 t/m heden:
Vanaf 1995 werd de aandacht verschoven naar het geven van drumles. De invloeden en opgedane ervaringen (Ups én Downs!) van de 20 jaar daarvoor waren daarvoor de grootste drijfveer. Het doel was een omgeving te creëren waarin de drummer optimaal zou kunnen functioneren zonder daarbij gehinderd te worden door allerlei praktische belemmeringen zoals het hoge geluidsniveau afkomstig van een akoestische drumkit. Daarvoor werden de drumkits in de lesruimte voorzien van een 2-tal overhead microfoons en 1 microfoon in de kick. Via een mengtafel werd daarvan een totaalmix incl. evt. effecten via een goed afsluitende koptelefoon of ”Oortjes” aan de cursist aangeboden. Op deze wijze kon er vrijuit worden gedrumd (lees: zonder inhouden) en tegelijk worden genoten van een fijne drumsound waarmee het inspelen van een eigen MP3-tje technisch kinderspel werd. Het was bovendien nog eens ”goed” voor de oren. Menig drummer heeft al (onherstelbare) gehoorschade opgelopen door onvoldoende rekening te houden met het hoge geluidsniveau van een drumkit (en ook andere instrumenten in een band).

In 2012 is nog een stap gezet: de Akoestische drumkits zijn vervangen door Elektronisch bespeelde drumkits ofwel E-drums. De hedendaagse computers zijn razendsnel geworden en geheugen is geen belemmering meer om instrumenten zoals Piano en Drums virtueel te gebruiken op een PC of MAC. Voor producers een uitkomst om toch professionele akoestische drumtracks te kunnen gebruiken maar ook voor drummers geschikt om in REALTIME!! te gebruiken als basis voor hun drumgeluid. En dan moet je denken aan drumkits die zijn opgenomen in de grote studio’s van deze wereld zoals Abbey Road– en de AVATAR studio’s. Voor een schijntje schaf je nu complete drumkits van naam aan (Ludwig, Pearl, Yamaha etc.) in de vorm van een VSTi ofwel V(irtual) S(tudio) T(echnology) i(strument) voor PC of MAC. Sluit een MIDI apparaat aan (bv. toetsen instrument of E-drumkit) en je kunt spelen met deze sounds! Dus wat de toetsenist al heel lang kan, is nu voor een drummer ook mogelijk.

Eén van de grootste misverstanden over het bespelen van E-drums is dat het niet te vergelijken zou zijn met het bespelen van A-drums: géén natuurlijke rebound van de sticks, een drumsound en response die meer weg heeft van een machinegeweer dan mooie akoestische drumsamples en kleine maten trommels etc. Drumstudio Harderwijk laat al bijna 7 jaar zien dat dit ongefundeerde stellingen zijn. Het is dan ook vooral afkomstig van diegenen die nog nooit achter een échte E-drumkit hebben gezeten en bespeeld. De Live set-up van Drumstudio bestaat nl. uit drumkits met “normale” maten ketels bv. 12″, 13″, 14″, 16″en 22″. De drumsamples zijn zoals hierboven beschreven afkomstig uit de grote opname studio’s van deze wereld en kant en klaar voor versterking over monitoren, PA-systemen en de eigen oortjes met een drumsound die je nooit en te nimmer bereikt met akoestische drums en microfoons in diezelfde ruimte!

Wat het bespelen van E-drums betreft: de drummer is nog steeds degene die bepaalt hoe goed en precies het klinkt. Daar doet het bespelen op een A- of E-drumkit helemaal niets aan af!

Wil je LIVE zien én horen hoe dat werkt en vooral speelt en klinkt, dan kan dat in de Drumstudio of tijdens LIVE optredens zoals te zien en horen op de pagina’s  EVENTS, VIDEO’s en AUDIO TRACKS !

Inmiddels wordt er al bijna 25 jaar eigenzinnig en gedegen drumles verzorgd. Sinds 2014 is in poppodium ESTRADO ook een drumruimte aanwezig. Naast de lessen zullen cursisten daar ook hun kunsten op de aanwezige podia (café en de concertzaal) kunnen laten zien zoals tijdens het evenement PLUG-IN wat het komende seizoen 2017 – 2018 van start gaat. Uiteraard in aanwezigheid van vrienden, familie en  bekenden. Wanneer kom JIJ??

BEUKENEUT | Allround drummer | instructeur

2018 EDRUM.NL © ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN